Näin kolmannes suomalaisista voisi kulkea biokaasulla

Metener_DSC5952-korj

Näin kolmannes suomalaisista voisi kulkea biokaasulla

Metenerin toimitusjohtaja Erkki Kalmari ehdottaa tulevalle eduskunnalle ja hallitukselle rohkeaa liikettä, jolla tehtäisiin biokaasusta yksi suomalaisen maatalouden tukijaloista.

Peräti kolmasosa Suomen autokannasta voisi liikkua kotimaisella, hiilineutraalilla biokaasulla, arvelee biokaasuautoilun pioneeri Erkki Kalmari. Nyt biokaasuautojen yleistymistä hidastaa kuitenkin kohtuuton käyttövoimavero. Reilumpi verotus tekisi biokaasuautoista markkinoiden halvimpia kulkuneuvoja, jolloin ne yleistyisivät nopeasti. Siksi tarvitaan energiaremontti.

Biokaasussa on huikeat mahdollisuudet. Yhden tavallisen maitotilan tuotoksilla voitaisiin korvata 150000 litraa bensiiniä. Metenerin toimitusjohtaja Erkki Kalmari tietää miten. Hän on tehnyt tilallaan Laukaan Leppävedellä niin jo 12 vuotta.

”Yhden lehmän vuoden jätöksillä tuotetulla biokaasulla saa henkilöautolla huristella tuollaiset kaksi tuhatta kilometriä. Sen lisäksi tietysti lehmistä saadaan sitä maitoakin”, Kalmari kertoo. Maidosta viljelijä saa vain 40–50 senttiä litralta, kaasusta maksetaan 137 senttiä. ”Meillä tulee isompi osa tuloa tuolta lehmän hännän alta kuin maidosta”, Kalmari jatkaa.

Metener_DSC5952-korj

Metenerin toimitusjohtaja Erkki Kalmarinilla on jo 12 vuoden kokemus biokaasun kanssa toimimisesta.

Kolmasosa autoistamme voisi liikkua puhtaasti biokaasulla

Kalmarin yrityksellä on noin kolmesataa biokaasuasiakasta, joista pääosa on Etelä-Suomesta. Näistä Keski-Suomen teillä liikennöi satakunta. Autoilijat tankkaavat Laukaassa biokaasukortillaan pääasiassa pohjoiseen suuntautuvilla lomamatkoillaan. Erkki Kalmarin mukaan kolmasosa Suomen autokannasta voisi liikkua biokaasulla. Kyse ei siis ole mistään puuhastelusta, jos asia otetaan sen ansaitsemalla vakavuudella ja mahdollistetaan alan kehitys.

Biokaasuautot voittavat ympäristövertailussa jopa sähköauton

Kalmari korostaa biokaasuauton olevan voittaja ympäristövertailussa. Kasvihuonekaasujen osalta se tuottaa koko elinkaarensa aikana murto-osan bensiiniauton päästöistä. Sähköautokin jää tässä vertailussa kakkoseksi, koska sähkö tuotetaan edelleen suurelta osin hiilen, maakaasun ja öljyn avulla. Metaanin talteenotto jätteistä ja niiden polttaminen energiaksi vähentää samalla tämän voimakkaan kasvihuonekaasun vaikutuksia ilmakehään.

Biokaasuautojen fossiilivero harmittaa

Jos biokaasuautoja verotettaisiin samalla tavoin kuin sähköautoja, olisivat ne halvimpia kulkuneuvoja markkinoilla ja yleistyisivät nopeasti. Mutta Suomessa biokaasuautoja verotetaan ikään kuin ne käyttäisivät fossiilista maakaasua uusiutuvan ja hiilineutraalin biokaasun sijasta. Niinpä biokaasuauton omistaja saa maksettavakseen dieselauton käyttövoimaveron.

”Tämä on mieletöntä”, Kalmari toteaa. ”Tämä osoittaa, miten puun ja kuoren välissä biokaasusektori joutuu elämään perinteisten öljy-yhtiöiden ja keinolannoiteteollisuuden lobbarien äänen kuuluessa parhaiten päättäjien korviin.”

”Tämä on mieletöntä”, Kalmari toteaa. ”Tämä osoittaa, miten puun ja kuoren välissä biokaasusektori joutuu elämään perinteisten öljy-yhtiöiden ja keinolannoiteteollisuuden lobbarien äänen kuuluessa parhaiten päättäjien korviin.”

”Tehdään energiasta maanviljelijöille yksi tukijalka maidon, lihan ja viljan rinnalle”

Kalmari ehdottaa tulevalle eduskunnalle ja hallitukselle rohkeaa liikettä, jolla tehtäisiin biokaasusta yksi suomalaisen maatalouden tukijaloista ”Hyväksytään biokaasu biokaasuna, jolloin auton hinta laskee alhaisten päästöjen vuoksi halvimmaksi autoksi ja biokaasuautot yleistyvät.” Liikennekaasu kannattaa tuottaa hajautetusti lähellä kuluttajia maatiloilla, jotka saavat siitä samalla lisätuloja. ”Kriisivalmius kohenee samalla, koska biokaasuajoneuvot eivät tarvitse tuontipolttoainetta. Suomi tarvitsee energiaremonttia!” Kalmari päättää.

”Hyväksytään biokaasu biokaasuna, jolloin auton hinta laskee alhaisten päästöjen vuoksi halvimmaksi autoksi ja biokaasuautot yleistyvät. Kriisivalmius kohenee samalla, koska biokaasuajoneuvot eivät tarvitse tuontipolttoainetta. Suomi tarvitsee energiaremonttia!”

Karjasta ja jätteistä viidennes lämmitys- ja liikenne-energiasta

Kalmari ei ole ajatuksineen yksin. Kun biokaasun mahdollisuuksia tutkittiin Jyväskylän yliopistossa, tuloksena oli, että jos koko Keski-Suomen karjatilat ja jäteasemat hyödyntäisivät biokaasupotentiaalinsa, voitaisiin maakunnassa korvata jopa 17 prosenttia sekä lämmitys- että liikenne-energiasta uusiutuvalla kaasuenergialla. Samalla saataisiin hiili ja ravinteet tehokkaasti kiertoon. Tieliikenteen CO2 -päästöjä voitaisiin tutkimuksen mukaan vähentää alueella peräti 44 prosenttia vuoden 2006 tasosta.

Metener_DSC5938-korj-crop

Lisätietoja:

http://www.metener.fi
http://www.biokaasufoorumi.fi/GetItem.asp?item=digistorefile;150443;1332

Jukka Seppälä

Lue seuraavaksi:
6 kauneinta aurinkovoimalaa
Aurinkopaneelitko rumia ja tylsiä? Tämän jutun luettuasi saatat olla eri mieltä!


Vaadi energiaremonttia Suomeen

Haluan energiaremontin!
 Kyllä Ei

HALUAN SUOMEEN ENERGIAREMONTIN

5795
Haluaa energiaremontin

Sähköpostiosoitteiden käyttö